Contact

Contact form

Villkor för E-handel i Sverige: Reklamation och Retur

Reklamation:

  • Reklamationsrätt: Konsumenter har 3 års reklamationsrätt på varor köpta via e-handel i Sverige.
  • Reklamationsfrist: Reklamationsfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan.
  • Fel på varan: Konsumenten har rätt att reklamera en vara om den är felaktig, t.ex. om den inte stämmer överens med beskrivningen, om den är trasig eller om den inte fungerar som den ska.
  • Reklamationsprocess: Konsumenten bör kontakta säljaren och reklamera varan. Säljaren ska då åtgärda felet, t.ex. genom att reparera varan, byta ut den mot en ny eller ge konsumenten pengarna tillbaka.
  • Tvister: Om konsumenten och säljaren inte kan komma överens om reklamationen kan konsumenten vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad.

Retur:

  • Ångerrätt: Konsumenter har 14 dagars ångerrätt på varor köpta via e-handel i Sverige.
  • Ångerfristen: Ångerfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan.
  • Returrätt: Konsumenten har rätt att returnera en vara om den ångrar sig köpet.
  • Returprocess: Konsumenten bör kontakta säljaren och meddela att den vill returnera varan. Säljaren ska då informera konsumenten om hur returen ska gå till.
  • Återbetalning: Säljaren ska återbetala konsumenten köpeskillingen för varan inom 14 dagar från det att säljaren har mottagit returen.

Viktigt:

  • Det är alltid bra att läsa igenom säljarens villkor innan du köper en vara via e-handel.
  • Om du har frågor om reklamation eller retur kan du kontakta Konsumentverket.

Här är några användbara länkar:

  • Konsumentverket: <ogiltig webbadress har tagits bort>
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/

Tips:

  • Spara alltid kvittot eller fakturan för ditt köp.
  • Kontakta säljaren i god tid om du vill reklamera eller returnera en vara.
  • Beskriv problemet i detalj när du kontaktar säljaren.